måndag 25 februari 2013

22 februari och 24 februari


Munskänkarnas årsmöte började med 2002 och 2003 Dom Perignon, beroende på vilket glas man högg. Har druckit 02:an tidigare och därför var jag nyfiken på 03:an. Stor Champagne som enligt mitt minne hade ungefär samma doft och smak som 02:an. Hur som helst blev det en påfyllning med Olivier Pere et Fils Tradition som är Pinot Meunierdominerad. Inget fel i den, men Dom Perignon dominerade och ska göra. Sex stycken Syrah från världen ställdes upp och provades helt öppet. Mina favoriter var Donkey & Goat för att dricka idag och Delas för lagring. Matvinet var alldeles strålande och det som kanske var mest insmickrande, en 2006 Saltram No 1 Shiraz.

2003 Dom Perignon                                                                          
Olivier Pere et Fils                                                                             
 
2005 Delas Côte-Rôtie La Landonne
2010 Craggy Range Gimblett Gravels Syrah
2009 Donkey and Goat The Recluse Syrah
2009 Pagos del Moncayo Syrah
2007 Rijk’s Estate Syrah
2010 Montes Folly Syrah

2006 Saltram No 1 Shiraz

Blev hastigt och lustigt erbjuden en plats på Gävle vinkällares skatter från auktioner etc. med följande mycket intressanta uppställning:

Olivier Pere et Fils          snygg Champagne som var utmärkt ikväll                                                                  

1952 Barolo Riserva Luigi Calissaro        Vad ska man förvänta sig? Sherrytoner och ett vin som var strålande men varken blir bättre eller sämre :)                                                            
1959 Château Rauzan Segla       Svår årgång som enligt mig växte om än inte någon typisk Bx.
1955 Château Fourney          Mångas favorit hittills, men jag kände någon svag defekt som efter vad kvällen led visade sig vara kork.                            
1959 Château Fortia         Gott gott, men tyvärr var det också korkdefekt och blev sämre vad kvällen led.
1997 Châteauneuf du Pape Château La Nerthe    Helt OK och troligtvis på sin Peak.
1997 Cote Rotie La Barbarin, Gangloff           Jodå, helt OK, men alldeles för ung får jag hoppas.
1997 Almaviva       Tja, för 800 bagis för senaste årgågen kan man undra vad detta skulle kosta. Hur som helst är det inte värt pengarna.
1997 Penfolds Grange      Stor besvikelse som kanske öppnats minst tio år för tidigt?

Extra nummer:
1961 Gevrey Chambertin Caves des Cordeliers   Ersättare till Chateau Fortia och min favorit!!!
2009 Clos la Coutale          Så ungdomlig vill jag inte vara denna kväll!

Inga kommentarer: