lördag 5 januari 2013

Vinåret 2012

Många bloggare försöker sammanfatta vinårets höjdare i alla dess former. Svårt tycker jag när jag för det första för första gången på många år inte förde någon dagbok och för det andra är som oftast tillfället som gör vinet och inte tvärtom. Man kan ju dricka etiketter och skulle det vara vinet som gjorde tillfället skulle förmodligen en Château Margaux av tidigt 80-tal varit en av höjdaren, men förmodligen hade jag för stora förväntningar på den så den hamnar nog inte ens på en 10-bästa lista.

Jag har svårt att göra någon lista men skulle vilja framhäva ett antal områden och/eller teman som karaktäriserat året:

1. Okanagan Valley som verkligen imponerade på mig och dessa veckor skulle jag gladeligen byta ut mot alla andra under 2012
2. Bordeaux som alltid och speciellt några gamlingar som ingen egentligen trodde på, men också ett antal vita torra som presterat på hög nivå.
3. Champagne håller som vanligt måttet.

Årets uppstickare:

Pinot Noir i många olika former

Årets övervärderderade:

Allt för många alkoholstinna fruktbomber från Venetien även om det finns undantag


Inga kommentarer: